29 Mei 2010

SEMASA - Penarikan Bateri Komputer Riba HP Akibat Pemanasan

Hewlett-Packard Co sedang berusaha menarik balik 54,000 unit bateri lithium-ion yang digunakan pada komputer riba model Pavilion dan Compaq. Pemanasan terlampau pada bateri ini akan menyebabkan kebakaran.

Sejak penarikan balik 70,000 unit bateri pada Mei 2009, HP telah menerima 38 laporan tentang pemanasan terlampau dan pemecahan pada bateri. Akibatnya, 11 kes kecederaan ringan dan 31 kes kebakaran telah berlaku.

Penarikan balik ini melibatkan bateri yang digunakan pada model komputer riba HP Pavilion, HP Compaq dan Compaq Presario. Model computer riba ini dihasilkan pada tempoh Ogos 2007 hingga Mei 2008. HP menunjukkan bahawa kurang daripada 3 peratus produk komputer riba yang dihasilkan dalam tempoh ini dipengaruhi oleh kesan pemanasan terlampau.

Penarikan balik adalah secara sukarela. Pengguna akan menerima bateri yang dipengaruhi tanpa kos. Mereka mencadangkan bahawa pemilih model komputer riba yang terjejas ini mengeluarkan bateri daripada komputer riba.

Pengguna dinasihatkan supaya berhati-hati apabila menggunaka model komputer riba seperti yang tersenarai di atas. Pengguna disaran melaporkan sebarang kecederaan kepada Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional di talian 03-7877 9000.

Sumber : Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia
27 Mei 2010

0 komen:

Catat Ulasan