27 Jun 2010

Semasa - Status keselamatan produk pelangsingan badan



Kumpulan Pembela Kesihatan Kanada memberi amaran mengenai produk pelangsingan badan yang disyaki boleh memudaratkan kesihatan.

Tiga produk pelangsingan badan ini adalah Comecoo, Zhongcaoyao dan Qingzhi Santain Shou. Produk pelangsingan badan ini berasal dari Hong Kong dan mengandungi sibutramine yang memerlukan preskripsi doktor.

Sibutramine adalah formulasi dari Barat untuk penekanan nafsu makan pada seseorang bagi tujuan pelangsingan badan dan memerlukan kawalan perubatan yang tegas. Kesan sampingan termasuk penambahan tekanan darah dan degupan jantung. Orang yang mempunyai masalah jantung tidak dinasihatkan mengambil sibutramine.

Selain itu, Comecoo dan Zhongcaoyao juga dikesani kehadiran Phenolphthalein. Phenolphthalein adalah ubat yang digunakan untuk sembelit tetapi didapati ia akan mengakibatkan kanser dan penggunaannya sudah diharamkan. Kesan sampingan termasuk penurunan tekanan darah, kegatalan kulit dan pendarahan usus gastro.

Di samping itu, US Food and Drug Administration, FDA mengesan kehadiran plumbum yang tinggi dalam ubat asma Vita Breath. Vita Breath dihasilkan oleh American Herbal Labs of California. Kehadiran plumbum yang melebihi 10,000 kali dari tahap yang yang dibenarkan dikesan dalam produk ini.

Kanak-kanak mudah terdedah kepada bahaya plumbum. Pendedahan plumbum yang berlebihan akan mengakibatkan kecederaan ginjal dan otak, penurunan berat badan, insomnia, pening kepala, kelemahan badan dan gangguan sistem pembiakan seperti keguguran.

Pengguna dinasihatkan supaya memeriksa produk kesihatan yang sedia ada, jika produk berjenama atau kesan sampingan seperti yang tersenarai di atas ditemui, melaporkan kepada pihak berkuasa Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan di talian 03-7883 5400 atau Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional di talian 03-7877 9000.

0 komen:

Catat Ulasan