09 Jun 2010

Plastik memudaratkan manusia

Plastik merubah wajah dunia dan sangat berperanan dalam kehidupan sehari-hari kita. Cuba lihat di sekitar kita, sudah pasti ada barang yang diperbuat daripada bahan plastic. Lebih dekat lagi, lihat komputer yang sedang anda pakai, tentunya masih menggunakan plastik.

Istilah plastik merangkumi produk polimer sintetik atau semi-sintetik. Ia terbentuk daripada kondensasi organik atau penambahan polimer dan boleh juga terdiri daripada bahan lain untuk meningkatkan ketahanan atau ekonomi. Ada beberapa polimer alami yang termasuk plastik. Plastik dapat dibentuk menjadi filem atau gentian sintetik.

Nama ini berasal daripada fakta bahawa banyak daripada mereka dapat dilentur, memiliki sifat keplastikan. Plastik direka dengan kepelbagaian yang sangat banyak dalam ciri-ciri yang dapat menahan panas, keras, kebergantungan dan lain-lain. Digabungkan dengan kemampuan adaptasinya, komposisi yang umum dan beratnya yang ringan memastikan plastik digunakan hampir di seluruh bidang industri.

Plastik boleh dikategorikan dengan banyak cara. Yang paling umum adalah dengan melihat tulang-belakang polimernya (vinilklorida, polietilena, akrilik, silikon, uretana, dll.). Pengkelasan yang lain juga umum.

Pengembangan plastik berasal daripada penggunaan bahan semula jadi (seperti: karat, "shellac") hingga ke bahan yang diubahsuai secara kimia (seperti: karat semula jadi, "nitrocellulose") dan akhirnya ke molekul buatan-manusia (seperti: epoksi, polivinil klorida - PVC, polietilena).

Dengan kian meningkatnya keperluan barang yang berasal/mengandungi plastik, tentunya sisa plastik juga semakin meningkat. Sisa plastik merupakan komponen ketiga terbanyak yang dibuang selepas sisa organik dan kertas. Walaupun sisa plastik adalah di tempat ketiga, sisa plastik merupakan masalah persekitaran yang terbesar kerana materialnya tidak mudah diurai oleh alam, baik oleh curahan hujan dan panas matahari, mahupun oleh mikrob tanah.

Secara umum plastik dibahagikan kepada dua iaitu jenis termoset dan termoplastik. Apabila dipanaskan, termoset akan mengalami perubahan kimia dan molekul-molekulnya tidak dapat dibentuk kembali, sehinggakan tidak boleh dikitar semula. Sedangkan termoplastik boleh dipanaskan dan dibentuk, berulang-ulang atau dengan kata lain boleh dikitar semula. Untuk memudahkan proses kitar semula plastik tersebut dibahagikan ke dalam beberapa jenis dan diberikan nombor.

Dengan demikian, kesalahan yang sering kita lakukan dalam kehidupan adalah menggunakan plastik sebagai bekas makanan dan mengisi minuman yang masih panas. Bagi ibu-ibu yang mempunyai bayi pula, masalah yang sering mereka lakukan adalah ketika mensterilkan botol susu dengan cara merebus, dengan menggunakan ketuhar, atau membilasnya dengan air panas.

Selain itu, kebanyakan plastik yang dibuat sebelum adanya ketuhar gelombang mikro direka dengan mempunyai ketahanan pada suhu yang tinggi tetapi masih tidak mampu untuk memberi ketahanan yang sewajarnya sekiranya dikenakan suhu dalam ketuhar gelombang mikro yang biasanya antara 400 darjah Fahrenheit hingga 500 darjah Fahrenheit.

Justeru itu, penguraian akan berlaku sekiranya suhu yang tinggi dikenakan kepada barang plastik berkenaan. Komponen lapisan polietilina terephalate (PET) akan bergerak lebih jauh daripada yang dijangkakan. Keadaan ini akan mengakibatkan berlakunya retakan pada lapisan PET. Ini membolehkan bahan-bahan pelekat yang terdapat pada bekas plastik berkenaan serta bahan kimia terurai dan menyerap masuk ke dalam makanan. 

Sumber : www.konsumerkini.net.my

0 komen:

Catat Ulasan