02 Jun 2010

Semasa - Bahan kimia berbahaya pada pelekat label makanan


Kajian menunjukkan bahawa bahan kimia yang bertoksik yang terdapat pada pelekat pelabelan produk boleh  meresap dan seterusnya mencemarkan makanan.
Bahan kimia ini dikategorikan sebagai bahan toksik kerana ia boleh memudaratkan kesihatan. Biasanya ia boleh dikesan pada pelekat pelabelan di bungkusan daging segar, pakej sos dan makanan lain.
Di Eropah terdapat akta keselamatan yang mengawal penggunaan bahan kimia dalam pembungkusan makanan supaya tidak mencemari makanan. Namun begitu, tidak terdapat standard bagi bahan kimia yang digunakan dalam pelekat yang digunakan pada pelabelan makanan.

Laporan kajian tentang bahan kimia pelekat ini telah dikemukakan oleh Royal Society of Chemistry. Hasil kajian menunjukkan bahawa empat sebatian bahan kimia yang biasa digunakan itu akan meresap sepenuhnya melalui pembungkusan dan mencemari makanan.

Salah satu bahan kimia yang dikesan itu sangat bertoksik dan berada dalam kategori yang sama dengan merkuri, asbestos dan asid hidroklorik. Bahan kimia yang bertoksik ini akan mengakibatkan kegagalan organ pada kepekatan yang tinggi.

Valerie Guillard, seorang pakar dalam bidang teknologi makanan di University Montpellier Francis menyatakan bahawa kajian ini menwujudkan perkembangan yang signifikasi dalam bidang  bahan pembalut makanan. Beliau menunjukkan bahan kimia pada kepekatan yang tinggi dalam pelekat sememangnya akan menimbulkan masalah kesihatan.

Kajian masih dijalankan untuk mengetahui kesannya kepada  keselamatan dan kesihatan. Walaupun kadar resapan adalah rendah, tetapi bahan kimia dalam pelekat ini masih dapat dikesan dalam makanan. Pada masa ini, para saintis masih berusaha untuk membuktikan penemuan ini.

Sumber : Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia
                   www.konsumerkini.net.my

0 komen:

Catat Ulasan